miércoles, 18 de septiembre de 2013

VIATGE A SICILIA A FINAL DE JUNY

(Són molt més els llocs interessants que no hem vist que els que hem vist, l’illa dona per passar 2 mesos si es vol visitar bé)
(Boris i Giovanni, de Trinakria Tours: Gràcies per la qualitat i el bon gust de la vostra oferta i consells)

PER PARELLA DE MITJANA EDAD DE BARCELONA
Per uns 270€ (tots dos) amb la companyia Vueling, Barcelona-Catania (anada i tornada), vam aplegar a Sicilia a les 10h a.m.

Vam anar a recollir el cotxe que, prèviament havíem llogat per la agència vostra amb la companyia Maggiore un Fiat punto o semblant però la companyia ens va donar un Alfa Romeo Giulietta, fantàstic!
De Catania, per l’autovia a Palermo A19 vam anar-hi cap la ciutat estiuenca de Cefalu, sortint de l’autovia per la SS120, per entrar i gaudir del paissatge del parc natural de Madonie i visitar els pobles a gran altura de Petralia Sottana i Petralia Soprana, baixant fins Castelbuono on finalment vam dinar al Don Jon ristorante-bar via S.Anna 44 i tastar, abans marxar del poble, els famosos gelats i dolços a la plaça del poble. De Castelbuono vam arribar a Cefalu (aparqueu el cotxe abans d’entrar als carrers estrets i històrics, a la zona blava, 1€ l’hora),  on vam passar la vesprada, a la platja i visitant els  seus carrers i la monumentalitat de la seua catedral, debades, i claustre (3€), que junt a la capella palatina del palau reial de Palerm i la catedral de Monreale, formen els millors exemples de l’arquitectura intercultural bizantina, islàmica i llatina: espectacular! Si teniu temps pugeu dalt la muntanya, a les fortificacions arcaiques, on trobareu algunes restes de presència prehel·lènica i posteriors, a més de gaudir de una bona panoràmica. Finalment, després de fer un gelat, a la nit vam arribar a la nostra destinació rural de Scopello (Cefalu-Palerm A20 i A19, passes Palerm i sortida Castellammare del Golfo), concretament a la casa de Marco, a 5 minuts del poble cap a dalt de la muntanya per un camí de terra però per vista, tranquil·litat, desdijú i l’amabilitat dels propietaris i treballadors paga la pena anar-hi.

Scopello és un xicotet poblet molt turístic, ple de llocs d’allotjament i bars, gelateries, restaurants, ple de vida dia i nit, però tranquil i estratègicament situat a l’entrada de la reserva natural del Zingaro, que podeu visitar per passejar o gaudir de la platja. (aparqueu al parking de l’entrada, debades, l’entrada a la reserva costa 3€). (Porteu-se espardenyes per entrar dins l’aigua a la platja perquè moltes platges Sicilianes no son de sorra, son de roca o pedretes).
San Giovanni degli Eremiti
Al sant demà, vam anar-hi a visitar el poble de Monreale i la seua catedral i claustre, (autovia a Palerm A19, sortida Partinico i SS186 direcció Monreale). Atenció! Important! Llevat que no tingueu pressa, a Sicilia el camí mes curt no sempre trigues menys temps en aplegar, perquè l’illa és muntanyosa i té molt de revolts que van per carenes i valls d’un a l’altra; per tant, si teniu pressa no sortiu de l’autovia malgrat que la distància siga més llarga).
A Monreale, uns 200 metres avall de la catedral hi ha una plaça gran on s’aparca perfectament i debades, just al costat de la SS186. Impressionant la catedral (debades) i claustre (6€).
D’ahí vam anar en cotxe per SS186 a Palerm, sempre recte, entres i per Corso Calatafimi, seguiu recte fins aplegar a la Plaça Independenza, dobleu a la dreta per Corso Re Ruggero i a la dreta per entrar a la viale delle Scienze ( on hi és la Universitat de Sicilia), on és un bon lloc per aparcar el cotxe (entrareu per unes reixes i portes que a la vesprada es tanquen a l’accés de cotxes i ni es pot entrar ni sortir per eixe accés) però que fàcilment, si tenim aparcat el cotxe, sortirem cercant la sortida per la via Ernesto Basile (recte a l’esquerra), que ens portarà a la circumval·lació de Palerm. Just només dobleu per entrar a viale delle Scienze, hi ha un bar-restaurant “Basilico-pub”, on vam dinar, i es beu i/o menja bò i barat.
Visita al palau Reial 12€ o Palazzo dei Normanni (millor dit, només es visita la capella palatina: una meravella, i una part xicoteta del palau) , la Catedral, debades, Catacomba del Caputxins 3€, hi ha centenars de mòmies d’una moda que es va extendre a finals del s.XIX entre les famílies  riques per conservar-los. De front de la Catedral, tasteu la granita di mandorle al bar Marroquino, sovintejat pel clero bisbal, estudiants a prevers i policies.  L’Església de S. Goivanni degli Eremiti i el sue claustre (10€), l’església del Carmine maggiore, molt bonica i decorada de marbre. Mercat de Ballaro.
Al sant demà més Palerm. Vam dinar l’antica foccaceria S. Francesco de via Alessandro Paternostro 58, molt famosa i on es menja bé i barat. Visites a la piazza Pretoria i la seua gran i bonica font, les esglésies de Santa Caterina, la Martorana, Sant Cataldo, teatre Massimo (vos recomane una visita interior), Quattro Canti, lloc de divisió en els 4 districtes de Palerm, camejant pels barris de Vucciria i Borgo Vecchio,  il complesso monumentale de santa Maria dello  Spasimo. De tornada vam parar al port de Castellamare per sopar al ristorante Portofino, al mateix port, via Don L. Zangara 29 (un cuscus de peix i unes clòxines). A la sortida de Scopello, a la dreta de la carretereta hi ha una botiga de queviures (si voleu comprar menjar i begudes) i una altra al seu costat, on vam comprar les nostres espardenyes d’aigua.

Palerm-Agrigento-Ragusa/Ibla

Passades 3 nits, el quart dia vam esmorsar d’hora i per Autovia Palerm-Mazzara (nord-sud), sortida per SS115 via Menfi i Sciacca, ens vam dirigir a Agrigento, primer vam fer una parada a Realmonte per veure la platja “Scala dei turchi”, de roca blanca, si bé, quan hi eres abaix a la platja, caminant uns 200 m. a l’esquerra, trobes una platja més o menys de sorra. Calen les espardenyes d’aigua i l’aigua del sud de l’illa és molt freda! En acabant, vam aplegar a Agrigento, especialment per la obligada visita a la vall dels temples: ESPECTACULAR! Per tot amant de l’art grec! Porteu barret i crema solar i bones espardenyes per camejar! 14€ l’entrada més 20€ si vols guia. La ciutat té un carrer comercial i a la part medieval de la ciutat hi és la catedral i la petita església de Santa Maria dei Greci, església normanda damunt de restes i columnes d’un temple grec.
Scala dei Turchi

Valle dei Templi, Agrigento

A poqueta nit vam arribar a Ragusa, a unes 2 hores i mitja d’Agrigento (mínim): important, l’hotel era a la part d’Ibla, per tant, només entrar a Ragusa, pregunteu com anar a Ibla o no ho trobareu! A la plaça, l’amo de l’hotel ens era esperant i ens va indicar on aparcar el cotxe debades i aprop de l’hotel. Vam sopar a la Locanda degli Iblei (corso Don Minzoni 6, al costat del mateix parking).
La ciutat barroca, de nit, sembla digna d’un escenari d’opera del “fantasma de l’opera”.  Al sant demà, vam anar a Siracusa via Modica-Noto SS115.
A Siracusa vam visitar l’area arqueològica de la neapolis (3€ de parking però si aparqueu a la carretera a uns 150 m. De l’entrada, no pagueu res) on hi és l’espectacular teatre grec, la cova Orecchio di Dionisio, l’anfiteatre romà (tot per 10€) i a l’altra banda de la ciutat hi és la part vella de l’illa d’Ortygia, de carrers estrets, té una part comercial, altres parts calen una reforma, hi és una espectacular catedral per damunt de les columnes de l’antic temple grec. Vam dinar a L’osteria da Seby, via Mirabella 21, a la part d’Ortygia. En arribar a la nit, vam visitar la part d’Ibla, molt bonica, on vam sopar. De matí, després d’esmorsar, vam tornar a visitar la part d’Ibla, inclosa la catedral barroca.

Ragusa/Ibla Caltagirone-Piazza Armerina- Catania-Santa Venerina
Catedral, Catania
Vam sortir per la SS114 cap el nostre pròxim hotel a la part de llevant de l’illa, però vam anar cap al nord pel centre de l’illa i vam parar a Caltagirone, plena de botigues relacionades amb la ceràmica, amb una escalinata gran i llarga (que cal pujar) i molt decorada amb taulells tipus “manisses”. Després vam anar a Piazza Armerina per visitar la vila romana “villa imperiale” (10€), crec que paga la pena pel seu bon estat de conservació i pels murals. Vam dinar al centre del poble, al restaurant pizzeria Pepito, a l’entrada del carrer via Roma i al costat d’un parc on vam deixar el cotxe. Vam fer una passetjada pel poble i després vam empalmar amb la autovia Palerm-Catania i vam arribar a Catania, com era diumenge, no vam trobar molt de trànsit a  la ciutat i vam aparcar al centre, aprop de la plaça on hi és la catedral. Vam visitar la part de la Catedral, el carrer comercial que surt de la mateixa plaça, llarc i ample, peatonal per ser diumenge, amb les botigues obertes i a poqueta nit vam reprendre la marxa per l’autovia Catania-Messina fins la sortida de Giarre i arribar a la nostra destinació hotelera de Santa Venerina, aplegant a la nit.
Al sant demà vam passar el matí a l’Etna i per la vesprada a Taormina.
Teatro Taormina
La pujada a l’Etna fins al parking on deixes el cotxe (4€ 4 hores), refugi de la Sapienza, és plena de revolts, normal doncs arribes fins els 2000h, però la visibilitat cap a l’illa no era molt bona (feia sol però al no fer aire hi havia boirosa visibilitat). Per 29€ pujes en l’aeri fins 2400h, més per 19€ en uns autobusets pujes fins els 2900h i per uns 10€ a peu amb un guia pujes  fins la paret d’un dels cràters autoritzar a arribar, no s’aplega dalt del tot 3329h. Hi ha una alternativa meys freqüentada i econòmica per la part nord desde Piano Provenzano. Porteuse roba d’abric, inclús si és estiu!
A la vesprada vam anar a Taormina, aparcant en el parking públic Porta Catania. Vam entrar pel carrer supercomercial  Corso Umberto fins el teatre greco-romà, 8€, on vam tindre la sort de veure (de franc) l’assaig de l’òpera el Rigoletto per part de l’orquestra simfònica Bellini de Palerm i el cor líric sicilià, amb vistes a l’Etna, el port, gaudint de la bona acústica del teatre i de la posta de sol, ...
Final, a l’endemà, retornar el cotxe i avió fins Barcelona.

Tasteu la gastronomia siciliana, turisme gastronòmic, no s’oblideu!