miércoles, 28 de enero de 2015

Viatge a Sicilia d'estiu

(Articulo escrito por M.Dolors). Agafem l’avió a Barcelona fins l’aeroport de Catània. Allí lloguem un cotxe i ens trasl.ladem a STA. CROCE CAMERINA, a una casa rural. La casa molt ben condicionada, la porta d’una manera molt dinàmica una simpàtica noia.

Al dia següent anem a SIRACUSA (2 hores) on visitem el barri d’Ortigia, amb el Duomo que està damunt de l’antic temple d’Atenea, on encara es veuen les columnes dòriques del monument. A la tarda ens dirigim cap l’anfiteatre romà i el teatre grec on estaven fent els decorats per la propera representació d’Aida.

De tornada passem per NOTO, ciutat barroca, amb el carrer Vittorio Emanuele com a via principal, on està el Duomo i tot de palaus.

Al dia següent (10 de juliol) ens desplacem a MODICA, ciutat barroca i Patrimoni de la Humanitat. Visitem l’església del Carme i la catedral de St. Pere i també St. Giorgio. Per arribar a St. Giorgio cal pujar els 240 esgraons que porten al temple, però tant la vista exterior com la interior del temple mereixen aquest esforç. Cap al migdia ens dirigim a RAGUSA ciutat barroca. Dinem a la trattoria “Cuina i vi” que ens ofereixen un bon àpat. A la tarda el Duomo on es casaven el Martino i Rosario, espectacular el casament y no menys l’edifici, sobretot l’exterior, ordenat amb tres pisos, amb una presència imponent.
El divendres anem cap a PIAZZA ARMERINA, on en pocs kilòmetres ens apropem a VILLA ROMANA DE CASALE, sembla que era la casa d’estiueig de l’emperador romà Dioclecià, la majoria d’estances estan decorades amb mosaics de diferent temàtica i molt ben conservats. Es realment interessant veure el gran casal i el projecte museogràfic ideat per mostrar el contingut. Desprès de dinar anem cap a CALTAGIRONE, aquí a l’església de Sta. Maria del Monte cal arribar desprès de pujar els 142 esgraons decorats amb diferents tipus de ceràmica, ja que hi ha moltes botigues d’aquest tipus d’artesania. De tornada la Gisella ens obsequia amb un sopar a base de pizzes, on compartim taula amb anglesos i holandesos, hostes de la casa rural.

Dissabte deixem la casa, ens acumiadem de Gisella i els hostes, i fem cap AGRIGENTO, fem els 130 kilòmetres, amb unes tres hores i ens al.lotjem, a la “Terrazza di Montelusa”, en la Piazza Lena. Desprès d’arribar amb algun problema ja que és al cor de la ciutat antiga, ens donen una habitació espectacular amb avantsala, terrassa particular i molt ben moblada. Tot seguit dinem i ens dirigim a la Vall dels Temples. Agafem l’autobús i fem el passeig i cop arribats. Primer el temple de la Concòrdia, ben conservat, desprès el d’Hera i al final el d’Hèrcules. La posta de sol la veiérem entre les runes dels temples. De tornada Agrigento veiem l’església de St. Calogero. Demà faran una processó d’aquest sant.

El diumenge ens quedem Agrigento i desprès d'esmorçar visitem la ciutat. Primer l’església de Sta. M. dei Greci que data de l’època dels temples grecs, s. V a.C., podem veure les columnes i els fonaments del que podria ser un temple dedicat a la deessa Atenea. Desprès el Duomo del segle XI, aixecat pels normands, l’altar barroc i al sostre i pintada una gran àguila bicèfala, record de l’ocupació espanyola. Pugem al campanar i veiem la meravellosa vista de la costa. També visitem el museu diocesà, amb peces importants. Tot baixant pels carrers medievals, anem a St. Lorenzo o del Purgatorio, està situada a la Via Atenea, que és el carrer principal de la ciutat vella. Desprès anem al convent del St. Esperit , regit per monges cistercenques, comprem dolços i seguidament una monja molt simpàtica ens obre l’església i l’explica. A destacar els diferents altars amb grups de figures de mida natural, fets amb guix, sobre escenes de la Bíblia. Després anem a veure la processó de St. Calogero, en realitat només hi ha els timbalers, que precedeixen el Sant, i la imatge d’aquest portat a pes. Però tothom vol tocar, besar, abraçar la figura, realment sorprenent. A la tarda sortim a passejar i veiem l’ajuntament i l’església del costat.
Teatro Taormina
El dilluns sortim d'Agrigento per arribar a la segona casa a STA. VENERINA. El viatge ens costa tres hores i arribem al migdia. Desprès de dinar anem a TAORMINA. Hi ha uns aparcaments a l’entrada del poble. El centre és de vianants i molt turístic. Primer ens dirigim al teatre grec. La vista es meravellosa. Està enlairat i com teló de fons veiem el volcà Etna. Desprès passegem pel corso Umberto I arribem al Duomo, desprès de veure el casc antic de la ciutat.

El dimarts desprès d’esmorçar amb Cesare (propietari de la casa), sortim per veure la Gola d’Alcàntara, és una formació espectacular de roca de basalt. Formada en una de les erupcions de l'Etna. El riu de lava solidificada fa l’impressionant fenomen geològic. Primer caminem per un camí enlairat, on podem veure a sota el riu i la gorga. Desprès de baixar més de dos-cents esgraons arribem al nivell del riu on hi gent que es banya.

Anem a dinar a RANDAZZO, poble que està a l’altra banda de l’Etna. Dinem i anem a veure el poble i les seves esglésies: Sta. Maria i St Nicoló. Demà visitarem el volcà, hem contactat amb Carmelo i ens vindrà a recollir a casa.
Amb Carmelo

Dimecres havent esmorçat tenim Carmelo que en la seva furgoneta ens porta, en primer lloc a NICOLOSI per veure la part sud de l’Etna. Caminem i veiem les diferents plantes i flors que ens va explicant en Carmelo. Ens porta a veure un parell de refugis , per poder passar la nit, on fins i tot hi ha llenya preparada. Al refugi Sapienza, cota 2000 m., és pot accedir en cotxe i és per això que està ple de gent. Prop hi ha el telefèric que et porta a la cota 2500 m. Nosaltres pugem al proper cràter Silvestri, on podem admirar l’espectacular vista de Catània i Taormina. Ens dirigim al costat est del volcà, passem per MILO i FARMAZZO. Caminem per veure un parell de cràters més. La última passejada és a Monte Sartorius a 1667m. Aquí el bosc és ple de bedolls. Acabem la sortida sobre les quatre de la tarda. Hem vist un volcà diferent, l’hem viscut i també hem sentit alguna explosió, senyal que està actiu. L’Etna fa 3329 m., però és variable, ja que canvia contínuament.

Dijous, avui tornem a casa, esmorçem a casa, passegem pels camps de tarongers de la casa, fem maletes i sortim. Arribem a l’aeroport de Catània, tornem el cotxe i facturem. Hem fet 1240 km. i només per la part sud de l’illa. Esperem tornar i visitar la part nord, tot desitjant que el proper viatge sigui tan profitós i plaent con ho ha estat aquest.